تبلیغات
زبان اسوه علم

زبان اسوه علم
Learning Every Thing In The Domain Of Language 
نویسندگان
بنام خالق ما؛ الله
سلام،
     اون سالهایی که داشتم مدیریت میخوندم توی اکثر منابع درسی مطلبی مکرر بحث میشد که مشخص بود خیلی برای نگارنده ها و مترجم های کتب دانشگاهی رشته مدیریت جذاب بود و به اصطلاح trend شده بود:
آیا مدیریت علم است یا هنر؟

     وقتی درسم رو توی رشته آموزش زبان ادامه دادم این سوال به شکل دیگه ای در ذهنم شکل گرفت:
آیا مدیریت و معلمی میتونن پیوندی داشته باشن؟

   با یک نگاه واقع بینانه به معلمی و تدریس، شخصی که یه کلاس پر از فراگیر تحویلش هست مثل یک خلبان خیلی از کنترلرها در اختیارش هستن و خیلی از جنبه ها رو باید هم زمان مدیریت کنه.


      اگر بخوام یه اعتراف صادقانه داشته باشم ما در ابتدا همونجوری مطالب رو درس میدیم که یادشون گرفتیم و میخوایم همه رو از همون راه آموزش بدیم.
کم کم که تجربه ت در آموزش بیشتر میشه متوجه میشی که یه جای کار میلنگه و باید یه سری #مهارت_ها رو یادبگیری حتی اگر ذاتی یه معلم بوجود اومده باشی.


  • مدرس خوب یه روانشناسه:
    باید به حال و هوای همه توجه داشته باشی؛ نیازسنجی کنی؛ موقعیت شناسی کنی و در لحظه هم تصمیم درست بگیری و هم سریع اقدام کنی (حالا اقدام ممکنه به سادگی یه لبخند برنامه ریزی شده و با هدف باشه).
  • مدرس خوب یه استراتژیسته:
    استراتژِی مجموعه ای از تکنیک ها و تاکتیک هاست که در زمان مناسب و با مدیریت صحیح اعمال میشن تا به هدفمون برسیم. حالا اینجا هدف چیه؟ رفع مشکلات یادگیری؛ اصلاح عادت های غلط نهادینه شده و در نهایت انتقال مطلب و کمک به تسلط به موضوع جدید.
برای این همه پیچیدگی #برنامه_داشتن و ترسیم نقشه راه نیاز هست که توی حرفه ما همش در یک موضوع جمع میشه:
طرح درس داشتن!
حالا طرح درس نوشتن و تهیه یه برنامه خوب خودش یه کارگاه آموزشی جداست که در این پست نمی گنجه...


  • مدرس خوب یه پژوهشگره:
      اینکه همیشه از کارت بازخورد داشته باشی و خودت نقاط قوت و ضعفت رو به شیوه ای نوین و علمی بدست بیاری نشون میده که یه حرفه ای هستی!
حالا در عمل چطوریا میشه؟آیا مقاله باید بنویسی؟؟
خیر! پژوهش صرفاً که مقاله نوشتن نیست که! ولی بصورت محدود این موضوع توی سازمان آموزش و پرورش ما به اسم #معلم_پژوهنده شناخته شده است.
     اولین گام بعد از برنامه ریزی و تهیه طرح درس اینه که شما ببینی چند درصد موفق میشی برنامه های از پیش تعیین شده ات رو اجرا کنی. چقدر نیاز سنجیت (needs analysis) با واقعیت تطبیق داشته و فراگیرهاتو درست شناختی و براشون برنامه ریزی متناسبی کردی. همچنین چقدر برنامه هات بدردشون خورده یعنی اینکه شمای مدرس چقدر سواد تو چنتت بوده و تونستی از پس نیازها و رفتار پیچیده فراگیرا بربیای و مطلب رو منتقل کنی؟ حالا اینو از کجا بفهمی؟ از طریق ارزشیابی دوره ای و آزمون های دقیق! (+کمی کار آماری و تحلیلی)


بحث آزمون سازی رو بچه های رشته آموزش زبان خوب میخونن. دوستانی هم که تربیت معلم بودن مطالب خوبی رو در این زمینه پاس کردن ولی بهر حال تئوری تا عمل خیلی راهه و یه موضوعی هم هست که همیشه نیاز به مطالعه داره و پایان نداره.

  • مدرس خوب همیشه بروزه:
     چند ساله پیش واژه ی تکنوفوبیا باب شده بود برای افرادی که با فناوری اطلاعات رابطه خوبی نداشتن و درست استفاده نمی کردن ولی حال امروز اون دسته از افراد Luddite بودن هست. لادایت فامیل یک کارگر معترض بود که پس از انقلاب صنعتی فرانسه از کارخونه ش اخراج شده بود و با جمعی دیگه شروع کرد به شکستن و خراب کردن دستگاه ها و از اون به بعد شد سمبل کسانی که با فناوری های جدید مخالف هستن.

     اینترنت داشتن در کلاس و ارائه با استفاده از مالتی مدیا سبب میشه که شما از حواس های چندگانه فراگیر بدرستی استفاده کنید و مطلب آموزشی رو بصورتی جذاب ارائه بدین. دسترسی به جدیدترین مطالب آموزشی و اتکا نکردن صرف به کتاب آموزشی(به عنوان مزیتی دیگه) میتونه گپ بین کلاس و دنیای واقعی رو از بین ببره و محتوای تدریس شما رو از pedagogical به authentic بودن نزدیک کنه.
اپلیکیشن های متعددی که در مارکت ها هستن همه برای اینن که یادگیری رو آسون تر کنن و حتماً تجربه و فکرهای خوبی پشتشون هم هست. چرا ما از اونا استفاده نکنیم و تنوع رو به روش تدریس و کلاسمون نیاریم؟
حداقل نتیجه ای که استفاده از فناوری اطلاعات در کنار تسهیل یادگیری داره، ایجاد انگیزه و تغییر فضای خشک و بی روح آموزش هست.
پس سعی کنید مطالبتون رو در قالبی شاد و flashy ارائه بدین.

  • مدرس خوب مسئولیت پذیره:
مسئولیت چی؟ مسئولیت نقشتو بپذیر!
    ما ایرانیان تاریخچه ای غنی از بزرگان علم تدریس داریم...

    جدای حرفه ای بودن باید احساسی هم بود یعنی دانشجو (یا دانش آموز) رو باید از خودت بدونی، احساس براش خرج کنی و حسش برات مهم باشه. کلاست مثل خانواده ت باشه برات بدونی هر کسی شرایطش چیه؟ چه مشکلی داره؟ اوضاعش چطوره؟ اعتماد کنن بهت، ارتباط بگیرن و از حالشون خبر داشته باشی.
چه اشکالی داره اگر شادن باهاشون شاد باشی و اگر ناراحتن شریک غمشون باشی...

ولی همیشه و همیشه هر چهقدر هم که رفیق میشی باهاشون، یه مرز شیشه ای بین خودتو فراگیرات داشته باش که اون احترام متقابله از بین نره!

  • مدرس خوب یه مدیر خوبه:
مدیر مدرسه؟ آموزشگاه؟ گروه؟ دانشگاه؟
خیر! یک مدیر موفق که هم هنر مدیریت رو درونش نهادینه کرده و هم علمش رو یادگرفته و هم توی کارش یه حرفه ایه.

***
پ.ن1: این مطلب رو به بهونه کلاس های TTC که اخیراً داشتم نوشتم...
پ.ن2: حالا که داشتم مینوشتم دیدم همچین با فرارسیدن سال تحصیلی جدید هم بی ربط نیست...شاید بکار آید برای آنکه طالب تغییر است...







طبقه بندی: آموزش و روش های یادگیری، متد ها و روش ها،
برچسب ها: تدریس خوب، مدیریت کلاس، چگونه کلاسم را خوب اداره کنم؟، مهارت تدریس، معلمی، علم یا هنر؟،
[ چهارشنبه 27 شهریور 1398 ] [ 09:45 ب.ظ ] [ M Amin ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

سلام...زبان ابزاری است اجتماعی در جهت هر چه بیشتر نزدیک ساختن انسان ها به یکدیگر و زبان دوم بابی است برای ساختن من جدید درون خود و کشف حقایقی که تاکنون بدان دست نیافته ایم!



آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :